Hopp til innhold

Villrein Vilt og trafikk

Vil ha tunnel under Hardangervidda

Vil ha tunnel under Hardangervidda
Aksjonsgruppen ønsker en 17 kilometer lang tunnel fra Haugastøl til Sysenvann. (Illustrajson: Hardangerviddatunnelen.no)

Olav H. Opedal, leder i villreinnemnda for Hardangerviddaområdet, ser en tunnel under Hardangervidda – fra Sysenvann i vest til Haugastøl i øst – som den beste løsningen for villreinforvaltningen i området.

Den vinteråpne veien skaper store problemer for villreinen i dag, med tanke på kryssinger.

Årshjul villrein

– En tunnel løser disse problemene, og villreinforvaltningen vil med applaus ta imot en tunnel, som foreslått, forsikrer nemndlederen.

Aksjonsgruppe

Aksjonsgruppa for Hardangervidda-tunnelen ble stiftet i 2010. Siden da har tunnel-entusiastene jobbet på spreng for å overbevise myndighetene om at en tunnel-løsning må til for å sikre trafikken over vidda.

Nå kan hensynet til villreinen bli den utløsende faktoren som gjør at tunnelen blir bygd, ifølge Norsk Villreinsenters nettside.

Invitert til Eidfjord

Aksjonsgruppen for Hardangervidda-tunnelen var i nylig invitert til Eidfjord for å orientere om arbeidet som gruppa gjør. Ivar Arne Lid fra Geilo tok turen, og han ble mottatt av villreinfolket som var samlet til vårmøte.

Fakta om villrein

Villreinen er følsom for forstyrrelser, særlig vinterstid. (Foto: Johan Trygve Solheim)

Villreinen er følsom for forstyrrelser, særlig vinterstid. (Foto: Johan Trygve Solheim)

– Statens vegvesen kom i 2006 med en rapport som vurderte tunneler over vidda, såkalte miljøtunneler. Det var en omfattende utgreiing som tar for seg de 14 mest brukte trekkrutene for villreinen nord-syd i dette området. Rapporten pekte ut fire tunneler som skal minske barriereeffekten for villreinen og samtidig bedre trafikkforholdene for bilistene vinterstid, påpekte Lid.

– Finnes bedre løsning

Han understreket imidlertid at en oppstykket løsning som veksler mellom vei og tunnel slett ikke er ideell for villreinen:

– Med slike miljøtunneler vil Hardangervidda fortsatt ha lange, åpne strekninger som vil være værutsatt og kreve stenging ved dårlig vær. Villreinen vil også da fortsatt bli berørt av støy fra trafikk og brøyteutstyr på flere lange strekninger.

17 kilometer lang

Aksjonsgruppa foreslår å bygge en ny 3,5 kilometer veg fra Haugastøl langs sørsida av Nygardsvatnet, derfra en 17 kilometer lang tunnel sørvestover mot Sysenvann. Derfra og ned til Maurseth må det bygges en ny vegstrekning på fem kilometer.

Total lengde på den nye vegen blir 29 kilometer. Sammenlignet med dagens Rv 7 blir den nye vegstrekningen over Vidda 14 kilometer kortere.

– Forslaget vårt berører ikke noen av verneområdene på Hardangervidda. Bygges det som foreslått, kan dagens Rv 7 stenges i tidsrommet fra oktober til mai, og ellers holdes åpen som nasjonal turistveg i sommermånedene, påpekte Ivar Arne Lid.

Les mer om Hardangerviddatunnelen på aksjonsgruppens hjemmeside.